Pasal Pengurusan Kewangan

Posted: July 23, 2009 in Bisnes

Sebelum memulakan langkah aku dalam menulis blog pada kali ini, aku nak bagi tau yang aku berasa sangat hepi sebab bonus vemma asyik masuk tiap-tiap minggu. Alhamdulillah, pendapatan aku pada minggu ini di vemma telah melebihi gaji seorang graduan. Boleh korang bayangkan bagaimana kalau seorang pelajar mendapat bonus/gaji melebihi gaji seorang graduan?? Tentu la syok tak terkata!! 4 angka lagi.. hehe..alhamdulillah, tak sia-sia aku join vemma nih..

Pada kali ni, aku nak share dengan korang sume tentang buku yang aku baca yang mana petikan dari buku tersebut berbunyi begini….

“Financial intelligence is simply having more options. If the opportunities aren’t coming your way, what else can you do to improve your financial position? If an opportunity lands in your lap, and you have no money, and the bank won’t talk to you, what else can you do to get the opportunity to work in your favor? If your hunch is wrong, and what you’ve been counting on doesn’t happen, how can you turn a lemon into millions. That is financial intelligence. It is not so much what happens, but how many different financial solutions you can think of to turn a lemon into millions. It is how creative you are in solving financial problem. Most of the people only know one solution: work hard, save and borrow”

Begitulah antara petikan dari buku yang aku baca ni. Secara tidak langsung telah membuka minda aku bahawa sebenarnya kita tidak diajar langsung dalam pengurusan kewangan. Pengurusan kewangan yang bijak tidak bergantung kepada jumlah wang yang kita perolehi tetapi bergantung kepada sejauh mana kita berfikir untuk mengembangkan lagi wang tersebut supaya nilai aset kita bertambah dari sehari ke sehari.

Leave a Reply

